söndag, mars 27, 2005

Ett blodbad i paradiset


På dagens kultursidor i Dagens Nyheter finns en mycket intressant artikel av Sven Lindqvist (Ett blodbad i paradiset) som jag tyvärr inte hittar i deras nätupplaga. I den beskriver han hur ett helt folk i Australien utrotades, med kultur, språk och allt, av dom vita nybyggarna. Han skriver om behovet att den vita befolkningen offentligt ber om ursäkt för dessa grymheter.

Han skriver också om att han på 50-talet blev illa bemött i Norge p.g.a. transiteringen av tyskarna genom Sverige under andra världskriget. Efter mycket tänkande har han också tagit på sig skulden för detta, trots att han bara var tio år när det skedde. Han skriver: Jag hade varit med och delat rovet. Alltså måste jag vara med och ta ansvaret.

Svens resonemang är mycket tänkvärt, men jag tycker ändå att han gör några tankevurpor. För det första är jag helt emot begreppet kollektiv skuld, inklusive arvssynd. Jag tror på det personliga ansvaret och att var och en får ta konsekvenserna av sitt eget handlande. Om t.ex. alla svenskar gemensamt är ansvarig för en brutal flyktingpolitik, då innebär det ju att dom som t.ex. gömmer flyktingar eller propagerar för en humanare politik likväl är lika skyldiga. Och om det finns en arvssynd, skulle man alltså vara skyldig till gärningar som skedde innan man föddes. Ska vi begära en ursäkt från Malexandermördarnas barn (som ju har betydligt närmare band både genetiskt och emotionellt till de som utförde ogärningarna än vad Sven hade till de som tillät transiteringen)?

Sedan tycker jag att Sven blandar ihop etnicitet och territoriella samhörigheter. I Australien fallet skulle ju en etnisk grupp be om ursäkt till en annan etninsk grupp inom samma land. Men i Sverige-Norge fallet skulle alla människor som bor i ett visst land ha en kollektiv skuld till ett annat land. Eller gäller det inte samerna, som mig veterligen inte hjälpte till vid transiteringen av tyskarna?

Vad är det som definierar att man tillhör en viss grupp som ska ta ett kollektivt ansvar?

Om en Tutsi kommer som flykting från Rwanda, ska han då bestraffas för att Rwandier utförde hemska saker mot varandra, även om han var på den massakrerade sidan? Alltså, vad tar överhanden: den territoriella skulden eller den etniska skulden?

Mitt svar: det finns bara en skuld. Den personliga.

Jag rekommenderar artikeln för den som kommer åt den.

Uppdatering: Här är länken till artikeln .