onsdag, maj 18, 2005

Blogkurs på spanska?

Som ni har sett skriver jag ibland på spanska. Främst för att jag tycker det är kul, men det är givetvis också ett sätt att underhålla mina spanskakunskaper. Jag tycker också att det är kul att läsa bloggar på spanska från latinamerikaner som bor här i Norden.

Man talar ibland om att det är viktigt med ett hemspråk för att kunna tillgodogöra sig svenskan och annan information i samhället. Då slog det mig att ett sätt för mig att bättra på min spanska, och dessutom få fler bloggar att läsa på spanska, skulle kunna vara att hålla små kurser för barn med latinamerikansk bakgrund, där dom får lära sig att blogga på just spanska.

Det borde vara en liten grupp, kanske 3-4 ungdomar, 3-4 kurstillfällen á 2-3 timmar. Alltså inget jätteprojekt, utan något som skulle vara realistiskt att genomföra. Jag funderar på att ta idén till Röda Korset, eller någon liknande organisation, men är det någon som har andra kontakter så ställer jag gärna upp och utvecklar en minikurs, och ställer också gärna upp som lärare.
Como ya han visto a veces escribo en español. Primero por que me gusta, pero también por que es una forma de mantener mis conocimientos en el idioma. También me gusta leer blogs en español de latinos que viven en los paises Nordicos.

A veces se dice que es importante el tener un buen conocimiento en su idioma materno para poder aprender bien el sueco y otra información en la sociedad. Entonces, me cayó la idea que una forma de mejorar mi español, y también tener más blogs que leer en español, sería dar pequeños cursos para niños de procedencia latina, donde se aprende de realizar blogs en español.

Debería ser un grupo pequeño, tal vez 3-4 jovenes, 3-4 reuniones que duraran 2-3 horas. Es decir, ningun proyecto gigantesco, sino algo que sería posible de realizar. Pienso llevar la idea a la Cruz Roja, o otra organización similar, pero si hay alguien que tenga otros contactos, con mucho gusto soy disponible para desarrollar un mini-curso y también actuar como maestro.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

esa idea es muy altruista te felicitio..;)

2:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Nice site!
[url=http://gsjptpod.com/koqb/jwjx.html]My homepage[/url] | [url=http://hljwbuzb.com/azoy/imsc.html]Cool site[/url]

7:05 em  
Anonymous Anonym said...

Thank you!
http://gsjptpod.com/koqb/jwjx.html | http://qsswsxej.com/mhux/dbmi.html

7:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home