tisdag, januari 31, 2006

Politiska offer

Upprörda röster i Aftonbladet om Sveriges Televisions dokusåpa "Toppkandidaterna".

-SVT försöker begränsa deras medborgerliga fri- och rättigheter, säger Joakim Nergelius, professor i juridik.

I förra veckan blev deltagarna uppmanade att skriva under ett avtal: att de inte representerar något parti i valet 2006. Alla sex skrev på, men flera är upprörda:

Hannes Sjöblad (29 år) säger: -Jag ser det som ett övergrepp.
BGAN säger: - Hemskt att du blev tvingad att deltaga i en dokusåpa. Jag råder dig att kontakta BRIS och eventuellt någon psykologisk krisenhet så du kan bearbeta detta trauma.

Teysir Subhi säger: -Jag hade en plan att ställa upp i kommunvalet. Nu kanske jag måste vänta i fyra år till.
BGAN säger: - Vänta gärna tio år till. En politiker som prioriterar dokusåpor före det politiska arbetet står bäst på tillväxt. (En gran är redo för avverkning efter ca 70 år.)

Gud bevare oss för sådana pajaser i politiken.

Andra bloggar om:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag skulle tro att de båda personer du kallar pajasar är åtskilligt intelligentare än vad du själv är. Blotta det faktum att döma någon på basis av Aftonbladetcitat visar ju inte på djupare insikt.

9:53 fm  
Blogger BGAN said...

Hej, a, det stämmer, jag är inte speciellt smart. Men så har jag heller aldrig tänkt bli politiker.

Om man däremot aspirerar, inte bara på att bli försörjd av mig, utan även bestämma över mig, ja, då ställer jag helt andra krav. (Jag är dålig på fotboll, men har ändå åsikter om vem som ska spela i landslaget.)

Det jag egentligen vänder mig mest mot är offermentaliteten. Hannes (29 år) blir utsatt för ett övergrepp! (Vilket sätt att förminska ordens värde...)

Om Hannes inte vill skriva på, varför gör han då det? Jag kräver större civilkurage av våra politiker.

Att SVT krävde att "topppolitikerna" inte skulle ställa upp i nästa val är så uppenbart, att till och med jag, med mina begränsade fattningsförmågor inser det.

Tack för kommentaren och välkommen åter!

7:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Hannes ville förstås ha en plattform för att nå ut med sin politik.

Att SVT vill tvinga på dem avtalsvillkor som innebär att de ska avstå från att ställa upp i valet är enligt min mening ett övergrepp på så sätt att de utnyttjar sin maktposition

5:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home