tisdag, december 26, 2006

Besättningen en brokig skara

Jag skrev ett brev till Erik Ohlsson på Dagens Nyheter med anledning av en artikel om rymdäventyret .

Hej,

Tack för en intressant artikel i DN den 24 december. Jag har med intresse följt och fascinerats av Fuglesangs äventyr i rymden och hoppas att det får en positiv påverkan på svenskt forskningsliv i framtiden.

Men sedan skriver du: "Kanske har rymdprogrammet lyckats med något vi inte klarar av på jorden - att få folk av olika religion, etnisk bakgrund och kultur att sträva mot ett gemensamt mål. Kanske visar vi vårt bästa jag i kosmos."

Jag tycker att det är synd att du vidarebefordrar myten om att vi har så svårt att samarbeta över kulturella och etniska gränser. Du är välkommen att besöka min arbetsplats, där vi gör just detta, vecka ut och vecka in. Vi når finfina resultat som gynnar både Sverige och andra länder på jorden. Och har riktigt kul på vägen.

Bästa Hälsningar /Bosse.

UPPDATERING:

En sak som är bra med DN:s med arbetare är att dom oftast svarar snabbt på mail. Erik gav mig följande svar:

Hej och tack för mail

Det var trevligt att höra att du arbetar på ett ställe där det går att samverka över etniska och kulturella gränser.
Dock delar jag inte din uppfattning om att det skulle vara en "myt" att det existerar sådana svårigheter. Det räcker, dessvärre, med att ta del av en nyhetsrapporteringen vilken dag som helst för att få stöd för detta.

Det hindrar naturligtvis att det är givande och positivt att kunna visa motbilder. Vill också tillägga att det främst syftet med artikeln var att beskriva Fuglesangs astronautkolleger som ju i alla fall i Sverige hamnat i skymundan. Och som "bonus" upptäckte jag att de var en hälsosamt blandad kompott och ras- köns- och etnicitetshänseende.

Gott slut på året önskar

Erik Ohlsson
DN Washington