tisdag, mars 29, 2005

Obetalt Arbete


Med jämna mellanrum tas termen "Obetalt Arbete" upp i den politiska debatten. Vad är egentligen obetalt arbete?

Om jag tvättar bilen?
Om jag putsar min Porsche? (Exempel bara, jag har ingen Porsche!)

Om jag lagar mat en måndag till min familj?
Om jag gör en gormet middag på lördagskväll?

Om jag är singel och diskar åt mig själv?
Om jag stryker en skrynkelfri skjorta bara för att det känns skönt att ta på sig ett nystruket plagg?

Om jag klipper gräset fastän jag inte gillar det?
Om jag klipper gräset just bara för att jag gillar det?

Och om jag är arbetslös och lever på A-kassa, är allt hemarbete då betalt arbete?

Om jag dammsuger hela lägenheten varje dag fast min partner tycker det räcker med en gång i veckan?
Räknas det som obetalt arbete eller mer som mani?

Vem sätter normen? Vem bestämmer vad som är obetalt arbete?

Den nakna sanningen är att klåfingriga politiker använder denna term när dom försöker sudda ut gränsen mellan ditt privatliv och ditt offentliga liv, så att dom ska kunna få allt mer makt över dig. Politisk styrning av dig ända in i ditt sovrum.

So watch out.