lördag, juli 22, 2006

Uppföljning

Tack för alla tips om era gratisprogramsfavoriter! Jag lyfter upp informationen från kommentarerna så att dom blir mer synliga.

Johnny tipsar om Media Player Classic som kan laddas ner t.ex. härifrån. Jag har just laddat ner den, den funkar, men p.g.a. tidigare nämnd hårddiskformatering har jag inte mycket att köra med för att testa den ordenligt. Trust Johnny!

Annika rekommenderar Open Office , som ett bra alternativ till Microsofts officepaket. Jag provade själv OO för något år sedan och det kändes OK. Eftersom jag har Hem-PC från jobbet så ingår redan Pyttemjuks paket, så jag väntar lite med att prova igen.

Annika använder WS_ftp för att ladda upp filer och den kan hämtas på hennes hemsida. Den är härmed också nedladdad!

Bengt har redan en sida med bra program, och pushar lite extra för Cmap tool. Han tipsar också om Parlino som ett alternativ till Skype. Bengts sida är en skön blandning av filosofi och tips på hjälpmedel på nätet.

RS:s/Kulturbloggens favvotips hittar vi här . En bubblare är Internet Explorer! Hon har använt Audacity för att göra en Sommar POD !

Jag visste givetvis innan at Lars skulle komma med en gedigen lista . Det kommer att ta mig en bra stund att gå igenom alla tipsen, gå dit och kolla!

Patrik talar sig varm för Blender som verkar superintressant för långa vinterkvällar, läs hans egna kommentarer om programmet. Han nämner också Openwengo som alternativ till Skype.

Kolla gärna igenom kommentarerna hos dom som har svarat ovan, så får ni ännu fler tips!

Än en gång, tack för alla tips, nu blir det inga problem att fylla hösten och PC:n!

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker att du ska prov Impress i Open Office litet.

Eftersom du kan exportera som Flash är det ett enkelt sätt att få en skalbar presentation på nätet...
http://web.telia.com/%7Eu87219532/Flash/bloggforum1.swf

Gjorde jag till bloggforum 2005...

12:11 em  
Blogger BGAN said...

Hej,

tror att jag faktiskt använde den funktionen efter tips från dig för ganska längesedan, funkade väldigt bra.

Men, bortsett från några "små" program som jag laddat ner tänkte jag koncentrera mig på GIMP och Cmap som jag laddar "as we speak"! (Att jag sedan säkert inte kan hålla mig utan laddar ner OO också, ja, det är en annan historia...)

1:39 em  
Blogger BGAN said...

...och sjutton vet om jag kan hålla fingrarna från Blender...

1:40 em  
Anonymous Anonym said...

GIMP är grymt roligt att jobba i tycker jag. Det blir roligare ju mer man kommer in i det.

Blender ska jag också joxa litet med.

Jag har inte MS Office överhuvudtaget längre. Arbetar mer med Seamonkey och Open Office numer. Jag blir bara irriterad på MS Office små "automatiska" hjälpinställningar som ställer till mer än de hjälper.

3:15 em  
Anonymous Anonym said...

Kul att se att du är "tillbaka" på bloggen Bosse! Har ju varit lite tyst under ett par månader... ;-)

Tackar naturligtvis för alla tips via dig och de övriga bidragslämnarna. Mycket att pröva nu... :-D

2:42 em  
Blogger BGAN said...

Jo, jag är lite oregelbunden, men jag har fortsatt att läsa bloggar (inkl the Bejconpire!), även om kommenterandet också varit lågt.

7:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home