söndag, juni 05, 2005

Fiendernas Fiende


Jag kan ha fel, men tycker mig ha märkt i media att det finns ett visst stöd för islam inom vänstern.

Redan Marx sade ju att religionen var ett opium för folket. Och sedan dess har ju vänstern alltid bekämpat kristendomen i vårt land. Utställningar som sårat kristna, t.ex. Ecce Homo, har passerat förbi, snarast påhejade av vänstern.

Under Kinas härjningar i Tibet förstördes en mängd helgedomar och ett stort antal buddistiska munkar dödades och fängslades. Jag kan inte minnas något vänsterstöd för buddisterna.

Nu senast uppges att USAs krigsmakt skändat koranen. Det är uselt och lågt. Flera vänsterdebattörer står upp och anklagar USA för dessa brott. Rätt i sak. Men förvånande, eftersom vänstern alltid, som sagt, varit emot religion. Hur kommer det sig att man nu plötsligt blivit religionskramare?

Islam har ju profilerat sig som direkt USA fientligt och skygglappsvänstern delar denna syn att USA är roten till allt ont, den store satan. Min teori är att man följer den gamla traditionen att dina Fienders Fiende är din vän.

2 Comments:

Blogger Fredriksson said...

Hmm. När vänstern tar ställning i en fråga kollar dom först vilken planhalva USA är på. Sedan ställer dom sig på den andra planhalvan.
Ofta har dom hamnat i väldigt konstigt sällskap.

2:02 em  
Blogger BGAN said...

Jepp, bra liknelse. Du fick på ett par rader fram det som jag behövde en halv A4 för att skriva.

7:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home