onsdag, augusti 17, 2005

Förvallsbloggen I

Det har startats en ny blogg, Motallians , med målsättningen att dom "tänker granska borglighetens utspel, påståenden, värderingar och företrädare". Deras uttalade mål är dom inte "vill se en borgerlig regering efter valet 2006".

Det är bra att man kör med öppna kort. Och visst vore det intressant med en kritisk granskning av de borgerligas politik. Det måste den tåla. Tyvärr håller granskningen en mycket låg nivå, där man med förkärlek anväder förnedrande omdömen om sina meningsmotståndare. Jan Björklund "fjäskar" och "gläfser" och kallas växelvis för Rambo och Batong-Janne. Tror att någon utförde självcensur när epitetet "brunskjortan" på Jan togs bort. Kristina Axén Olin företräder Batonghögern. Knappast grogrund för en konstruktiv debatt.

Någonstans nämns att denna blogg enbart är till för att kritiskt granska de borgerliga och att de konstruktiva förslagen hittas på respektive deltagares personliga bloggar. Jag har tittat in på de flesta av dessa bloggar och har faktiskt inte hittat ett enda konstruktivt förslag. Sammantaget förstärker detta bilden av en socialdemokrati i djup kris, fullständigt dränerad på allt som liknar konstruktiv och framåtriktad idédebatt.

Men, för att inte falla i samma djupa avgrund som Motallians, startar Radio BGAN ett stående inslag kallat Förvallsbloggen, där vi letar upp positiva saker som sagts eller utförts av meningsmotståndare.

Först ut är faktiskt Ariel Sharon som appropå avvisningen från ockuperad mark sade något i stil med: "anklaga mig, attackera mig. Låt soldaterna och poliserna vara i fred. Det är mitt beslut och jag är ansvarig". Se där, en politiker som tar ansvar för sina handlingar.

Och som nummer två har vi miljöpartiets Yvonne Ruwaida som var mycket tveksam till att höja statsbudgetens utgiftstak. Hon sade ungefär så här: "Någon måste ju betala, vi kan inte lämna över allt till våra barn." Ett sansat och förnuftigt uttalande från en miljöpartist piggar alltid upp. Generellt gläds jag också över att miljöpartiet visar viss förståelse för småföretag och vill ha skattelättnader för fåmansbolag. Låt se om ni kan få med era allianskamrater (v) på detta förslag!

3 Comments:

Blogger paradox55 said...

Det verkar som du har Spam...

Jag håller nog inte med om att Ariel Sharon är speciellt konstruktiv i sitt tänkande.

Det är ju bra att han tar ansvar och står för sina handlingar.Det har många hårdföra män innan han också gjort. Napoleon bara för att nämna en.

Jag håller med om att det måste påvisas konstruktiva och positiva tankar.

Låt oss hoppas att Sharon tar initiativ som leder till fortsatta fredförhandlingar och att de också drar sig tillbaka på västbanken.

9:37 em  
Blogger BGAN said...

Hej, Bengt, jag är total motståndare till Sharon. Grejen var lite att hitta positiva saker hos personer vars handlingar och åsikter går helt stick i stäv med ens egna. Och faktiskt måste jag ransaka mig själv lite grand. Det är lättare att klaga på andra än att vara konstruktiv.

10:05 em  
Blogger paradox55 said...

Hej Bgan..

gissade det och visst måste man vara konstruktiv. Jag hoppas att mitt inlägg om just det kanske ledde fram till att fler tänker i de banor....

Jag tror att just i israel-palestina konflikten skulle konstruktivt tänkande ge mycket...alltför många klagar på det som varit och hänt..

Det är nog därför konflikten verkar så olöslig.

9:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home