måndag, juli 04, 2005

Civilkurage

Jag citerar mig själv från förra inlägget:

"...och till skillnad från svenska politiker lägger man sig inte raklång på rygg varje gång som Onkel Sam råkar lyfta på ögonbrynet."

Tre svenska medborgare blev uppsatta på FNs terrorist-lista. Listan sattes helt ihop av USA och FN hänvisade bara till USA när Sverige ifrågasatte dess riktighet. USA vägrade att visa några som helst bevis.

Resultatet blev att de tre s.k. somalia-svenskarnas alla tillgångar frös inne. Utan rättegång. Utan bevis. Och den svenska regeringen hänvisade bara till att vi var bundna att följa FNs stadgar.

Som den trogne läsaren vet, är jag helt emot alla former av terrorism, och kriminalitet över huvud taget. Jag är för mycket strängare straff än dom vi har i Sverige idag. Men jag anser också att en rättsstat bygger på att man är oskyldig tills man är bevisad skyldig i en rättegång, där alla bevis finns tillgängliga även för försvaret.

I fallet med somalia-svenskarna borde vi visat civilkurage och trotsat USA och FN, och istället levt upp till våra egna rättviseprinciper. Visst hade det kostat, i ekonomiska termer. Men vi hade också byggt upp en självkänsla och en gemensam plattform av värderingar, som skulle utgöra ett bra avstamp inför framtiden.

Och så hade vi fått något verkligt fint att fira den 6 juni!