lördag, december 01, 2007

Dia da Conciência Negra

Dia da Conciência Negra (20/11) är en ganska nyinrättad helgdag i några av Brasiliens delstater, t.ex. São Paulo.



Jag har ingen känsla för denna dags politiska eller känslomässiga tyngd, men eftersom det bjuds på musik är jag givetvis intresserad. Något besviken får jag dock konstatera att rappen börjar influera även den traditionella musiken, såsom i slagverksgruppen ovan.

Mannen på bilden däremot spelar det traditionella instrumentet Berimbau, ett kombinerat sträng- och rytminstrument. Det härstammar troligen från Angola och används bl.a. för markera rytmen vid utövandet av Capoeira (en Afro-Brasiliansk kampsport).

Ett trevligt musikklipp från kvinnan/gruppen/kollektivet (?) mercedezzz hittas på YouTube . Dom spelar inte berimbau med låten verkar heta så. Cool akustisk brassemusik.

Eller varför inte låten Capoeira do Brasil med samma grupp.

2 Comments:

Blogger Susanne said...

Tack Bosse!
Just det instrumentets namn har jag förgäves sökt efter i mina hjärnvindlingar. Var förr en hängiven beundrare av gruppen Oriental Wind, där en av musikerna spelade just berimbau.

Berimbau, berimbau, berimbau, berimbau...
Tror du det sitter kvar i mitt minne nu? :-)

9:57 em  
Blogger BGAN said...

Hej! En kompis i SP sa vad instrumentet hette. Teflonhjärnan glömde givetvis omedelbart. Så jag fick googla lite, och ganska snabbt hittade jag det!

Gillar namnet, som för övrigt också är namnet på en fritidsklubb i Mexico City.

5:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home