torsdag, augusti 18, 2005

God hates Phelps?

Jag hade tänkt skriva lite om pastor Fred Phelps som utmärker sig bl.a. genom siterna God Hates Fags och God Hates Swedes. Han uppmärksammas idag i Expressen för sina utfall mot det svenska kungahuset. Han representerar kyrkan Westboro Baptist Church (WBC) belägen i Topeka, Kansas, som mest verkar vara byggd runt hat. Hat mot allt. Men allra mest mot homosexuella.

Mr. Phelps anser att Tsunamin som drabbade sydostasien är Guds straff mot alla svenskar för vårt syndiga leverne och även för vår behandling av Pastor Green. Han gläds åt att så många svenskar dog i Tsunamin och har till och med gjort ett förslag på minnesten för denna tragiska händelse, med inskriptionen God Sent the Tsunamis that Destroyed Thousands of Wicked Swedes in Asia. (Jag länkar inte dit, eftersom jag tycker att den är djupt smaklös och kränkande mot alla som förlorat anhöriga i Thailand.)

Jag hade tänkt påpeka det ologiska i denna guds tänkta reaktion. Vore det inte mindre arbetsamt att helt enkelt se till så att domstolen friade Pastor Green, så slapp Gud allt tjafs med jordbävningar och flodvågor? Eller mer pricksäkert att skicka en Tsunami mot Sverige?

Jag hade också tänkt fylla på med några bibelcitat för att jämföra Guds ord med Freds handlingar:

Joh 8:7 Den som själv är utan skuld kaste första stenen
Matt 5:43 Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende.
Matt 5:44 Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;
Matt 22:39 Du skall älska din nästa som dig själv.
Luk 6:27 Men till er som vill lyssna säger jag: älska era fiender, gör gott mot dem som hatar er.

Allt detta hade jag tänkt skriva. Sedan undersökte jag lite om WBC och fann att det är en liten sekt med färre än 100 medlemmar, varav nästan samtliga är Phelps familjemedlemmar. En liten skara mentalt sjuka och degenererade personer. Och då kändes det hela något mindre angeläget.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ibland är negativ uppmärksamhet bättre än ingen uppmärksamhet alls!

Jag tycker du gjorde helt riktigt när du lämnade deras sida utan någon kommentar.
/Mia

8:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home