söndag, december 04, 2005

Juxtaposition

Den retoriska frågan "mår någon bättre av att ministrar avgår?" är signifikativ för Sverige. Under lång tid har den ideologi styrt som hävdar att alla är (eller ska) vara lika, ingen är bättre på något än någon annan. En ministers avgång skulle alltså inte bero på att den inte klarar sitt jobb, utan vara ett rent straff.

Jag minns när Anna Lindh kom med i regeringen. Jag blev förfärad, ska en liten flicksnärta komma in och styra över mig? Jag ändrade såsmåningom uppfattning och, trots att vi hade olika ideologier, uttryckte jag flera gånger hur mycket hon hade vuxit, och att jag var stolt över att ha henne som vår utrikesminister. Detta långt innan hon blev mördad.

Det är inte rättvist för någon att bli jämförd med Anna Lindh. Men jag tar till detta drastiska grepp för att visa att det finns personer som är lämpligare och dugligare än andra för vissa uppdrag.

Anna eller Laila? Take your pick.