fredag, februari 10, 2006

Religion vs. Religion

På 80-talet luffade jag runt på den bengaliska landsbygden. I Cox Bazaar träffade jag en muslimsk skollärare som bjöd mig ut till hans by. Detta blev starten till en flera dagars vandring runt i byarna, med besök i skolor, festivaler, halvpolitiska möten m.m. (Senare fick jag göra avbön hos polischefen i Cox Bazaar, eftersom jag blivit rapporterad försvunnen av ägaren till Bizmilla Hotel.)

Först var det bara jag och den muslimske läraren som traskade runt bland byarna. Efter någon dag tillstötte en buddist och plötsligt var vi tre som vandrade runt och bodde hemma hos folk. Till slut gick vi alla tre till en hindufestival och umgicks glatt med deras hinduistiska vänner. Alla fyra världsreligionerna samlade.

Några år senare tog Ershad makten i Bangladesh, och något senare började starka motsättningar att blossa upp mellan de olika religiösa grupperna.

Vad jag vill säga med denna lilla (och sanna) historia är att det inte finns någon inneboende motsättning mellan religionerna. Först när korrupta ledare börjar manipulera och intrigera spelas det religiösa kortet ut.

Varför? Därför att politiska åsikter alltid kan diskuteras, medan religionen är dogmatisk till sin natur och inte kan ifrågasättas på samma sätt.

Det är med detta som bakgrund som vi ska analysera den senaste tidens händelser.

Andra bloggar om:

4 Comments:

Blogger CV said...

Jag har liknande erfarenheter. I vår karateklubben finns både muslimer, kristna, buddhister och helt oreligiösa medlemmar. Vi tränar ihop, har kul och någon gång diskuterar vi våra olikheter, men det är inget mer med det.
Några medlemmar firar inte jul, eftersom de är muslimer och så vidare.
RS
kulturbloggen.com

8:29 fm  
Blogger BGAN said...

Just det, Chadie. Jag har turen att jobba på ett multinationellt företag, och där är det vardgsmat att umgås och jobba med folk från all världens hörn.

2:50 em  
Anonymous Anonym said...

Bosse - så klokt och så sant! Ditt exempel är så oerhört talande och man önskar att flera människor förstod detta.

Ditt sätt att se på saken baseras på kunskap, som dessutom är egenupplevd. Och som vi vet baseras motsättningar oftast på rädsla, som i sin tur bygger på okunskap. Och det är väl däri kärnan ligger antar jag...

10:40 fm  
Blogger BGAN said...

Tack för kommentaren, Bejcon. Har varit på resande fot ett par veckor och inte ägnat så mycket tankar åt bloggen.

1:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home