torsdag, september 15, 2005

Aniversario de la Independencia Nacional

Igår firade vi Méxicos 195 år av självständighet. Vanligen firas detta den 15 september, men vi passade på att ligga lite före.

Det var Méxicos ambassad som bjudit in till de fina lokalerna på Nybrokajen 11 , där vi fick både andlig och lekamelig spis.

Uppträdandet började med mariachi-orkestern Fiesta México, som både vuxit och utvecklats genom åren. Rosa-Maria (som för övrigt har spansk bakgrund!) har hittat både rätt ton och klang för att sjunga "música ranchera".

Sedan följde folkdans med gruppen México Lindo, som ju alltid är ett säkert kort. Bara att få se på de fantastiska dräkterna är underbart. Direkt från Mexicali kom sångaren Juan José Navarro, och demonstrerade den självklara utstrålningen hos mexikanska artister. Ingen tvekan vem som höll i rodret där inte. Han sjöng också helt passande "El Rey", en av mina absoluta favoriter.

Show-delen avslutades med att alla artisterna samlades på scenen och sjöng och dansade till den bästa mariachisången, "La Negra" och förstås "Cielito Lindo".

Méxicos ambassadör Fernando Estrada Sámano höll ett kort men mycket kärnfullt tal, där han också presenterade nyheten att mexikanska medborgare kan rösta på ambassaden i Stockholm i nästa presidentval, efter ett initiativ av nuvarande preseidenten Vicente Fox. Jag uppskattade ambassadörens sätt att utrycka det: kongressen och senaten har inte givit er rätten att rösta, utan erkänt er rätt att rösta. Och det hela avslutades förstås men det traditionella "Grito de Independencia" samt nationalsången.

Nu var det dags för lite mingel, och det bjöds på olika typiska drycker (margueritas, Coronas) och snacks (flautas, sopecitos m.m.). Jag funderade på om Julio Sueco befann sig bland de 400-500 personerna i lokalen, men tyvärr vet jag inte hur han ser ut.

Ett stort tack till La Embajada de México för en mycket trevlig kväll. Alla svenskar som känner skräck inför alla yttringar av svensk kultur och självkänsla borde varit där på studiebesök, för att lära skillnaden mellan stolthet och chauvinism.

Tyvärr hade jag glömt kameran hemma, så ni får hålla till godo med en bild från min Jalapeño-odling, som jag startade i våras med frön som jag direktimporterat från México.



PS. Som ni ser skriver jag México utan "k". Detta för att en god vän nämnde igår att hon tycker att det ser så fult ut när man skriver Mexiko. DS.

4 Comments:

Blogger Julio Sueco said...

Tyvärr befann jag ej mej bland de lyckliga lottade. Men det är bra att du postar om det.

5:40 fm  
Blogger Conny said...

Soy Conny de Åtvidaberg. Gracias por el relato de la celebracion de la Embajada, lastima que no me enviaron invitacion. Que ricos jalapeños! :o) Saludos.

7:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Hallå BGAN! Låter som en mycket trevlig tillställning...varför får jag aldrig gå på sådant?! ;-)

Har du kvar några Jalapeño-frön? Kommer ihåg att du i våras hade några till övers...och man blir ju väldigt sugen att prova när man ser din välväxta och vackra planta.

3:16 em  
Blogger BGAN said...

Conny, estás registrada en la embajada? Creo que todos los que están registrados recibieron su invitación.

Bejcon, självklart ska du få några frön. Skicka din adress till bgan01 at gmail dot com, så kommer dom som ett brev på posten!

8:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home