tisdag, september 06, 2005

Parlez-vous?

Det finns en utbredd åsikt om att fransmän är arroganta och ovänliga mot turister i allmänhet och engelsktalande i synnerhet. I helgen testades denna myt i Paris och kan med glädje meddela att den inte alls håller.

Vi blev mycket väl bemötta och vid minst tre tillfällen kom det fram folk och frågade om vi behövde hjälp, när vi stod och fumlade med turistkartan. I minst ett läge blev denna hjälpen rent avgörande, då vi ganska sent på kvällen räddades ur en mindre knipa.

Vid ett annat tillfälle beställde Hustrun vad hon trodde var en köttbit men det visade sig vara kyckling (hennes franska kunskaper lämnar en del övrigt att önska...). Både vi och servitören var överens om att hon hade fått det som hon hade beställt. Men inga problem, tallriken byttes utan protester mot en annan som hon ville ha, utan extra kostnad.

Så sammanfattningsvis: this myth is busted!

4 Comments:

Blogger Julio Sueco said...

Hej du! Jag har just skickat dig en mail till en gammal adress som jag hittade på internet. Inte visste jag att det handlade om dig och att du var släckt med Adolf Hallman. Saludos van.

5:02 em  
Blogger BGAN said...

Hej, Bra att du skrev här för min gamla mailadress använder jag nästan aldrig p.g.a. allt spam. Har lyckats fiska fram ditt mail och skickar svar. Vi hörs!

3:28 em  
Blogger Elisabet. said...

Hmm. Men den franske postkassören i Antibes .., han som himlade med ögonen var gång jag kom för att köpa "tio frimärken till Sverige", han stämmer på pricken med myten om arroganta fransmän. Till slut var jag bensvag och hade huvudvärk var gång det var postdags. Jag säger bara en sak: huvva!
(Tack för snällorden).

10:29 fm  
Blogger BGAN said...

Jo, ska jag vara ärlig har jag nogf träffat en eller två "franska postkassörer" i mitt liv. Men denna gången inte en enda!

8:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home