tisdag, september 27, 2005

"Straffa arbetslösa som inte söker jobb"

Jag har idag skickat ett mail till DN Debatt och DN:s läsarombudsman med följande lydelse:

I måndagens DN Debatt skriver Fredrik Reinfeldt och Anders Borg om moderatenas förslag för att strama åt bidragssystemen. Rubriken är satt till "Straffa arbetslösa som inte söker jobb". Citationstecknen indikerar att det är just ett citat från artikeln.

Jag kan inte finna att Reinfeldt och Borg använder ordet "straffa" i sin debattartikel, och finner inget annat som pekar i den riktningen. Min slutsats är att rubriksättaren valt en kvällspressvinkling eller att han/hon har låtit sina egna politiska åsikter styra valet av rubrik. Jag finner detta mycket olämpligt och oetiskt.

Tyvärr har Sverige alltså kommit därhän, att rätten att bli livstidsförsörjd av samhället, utan någon form av motprestation, är så djupt förankrad så att varje avsteg från denna betecknas som "straff".

Jag kommer att publicera detta mail i min blogg Radio BGAN där jag givetvis också oförkortat publicerar ert eventuella svar.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Att jag måste sitta och jobba en sån här ruggig höstmorgon, istället för att ligga uppgonad i soffan under ett täcke med en kopp choklad i handen, d e t känns som ett straff.

8:56 fm  
Blogger Elisabet. said...

Det finns gånger när jag verkligen tycker att arbetslösa som inte bryr sig i att söka jobb, skulle få ett litet-litet straff. Speciellt soliga dagar när dom kommer in i lilla kvartersbutiken där jag arbetar och med sig har dom picknick-korg och så handlar dom baguetter och annat smått och gott och avslutar med att säga: "Å, stackars dig som måste jobba idag när det är så soligt, ja, hejdå, nu cyklar vi ner till stranden!"
Såna gånger.
Straffet kunde lämpligen bli att byta med mig. JAG kunde gå till stranden i stället.
(Och tack .., jag såg att du hade koll på hur Hep Stars stavas. Ajabaja mig .;-)

4:06 em  
Blogger BGAN said...

Johnny, jag har haft för lite att göra på jobbet senaste dagarna. Då känns det som ett straff. Är vi någonsin nöjda? Svar:nej.

Elisabet, själv gillade jag aldrig Hep Stars. Däremot käkade syrran och hennes kompis upp en liten bild av Svenne på knäckemackan. Man behöver alltså inte kolla på Discovery för att få se mystiska riter.

8:55 fm  
Blogger paradox55 said...

Problematiken med arbetslösheten löser vi inte med Alliansens förslag dock...anser jag...

Jag har ett förslag som jag tror på i vilken riktning vi bör styra in vårt samhälle på...

http://peko.se/blogg/2005/09/alliansens-lsning-ett-bittert-piller.html

8:40 fm  
Blogger BGAN said...

Bengt. Vi är nog inte helt överens. Men jag köper helt det stycke i ditt inlägg som börjar med "Jag tror att vi borde börja starta en ny tjänsteindustri och börja exportera kunskap och expertis." För att kunna göra detta behöver vi dock sluta nedmonteringen av den svenska skolan, så att vi har någon expertis att exportera.

1:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home